Gender in der frühen Kindheit: ethnografische Zugänge zu den Konflikterfahrungen von Kindern in den ersten drei Lebensjahren
- Zusammenfassung: Der Aufsatz greift die Frage auf, welchen Beitrag Ethnografie zuZusammenfassung: Der Aufsatz greift die Frage auf, welchen Beitrag Ethnografie zu interventionstheoretischen Überlegungen in Bezug auf geschlechterreflektiertes Arbeiten in Kinderkrippen leisten kann. Dazu werden ausgewählte, ethnografisch erhobene Sequenzen über Konflikterfahrungen von Kindern in den ersten drei Lebensjahren vorgestellt und diskutiert. Des Weiteren werden me-thodische Dilemmata in diesem bisher wenig beachteten Forschungsfeld thematisiert. Abstract: The article addresses the question of what contribution ethnography can make to intervention-theoretical considerations in relation to gender-reflected work in nursery schools with children up to three years of age. To this end, selected ethnographically collected sequences of children's experiences of conflict are presented and discussed. Furthermore, methodological dilemmas in this hitherto little recognised field of research are discussed.…
Author: | Ute Schaich |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:bsz:946-opus4-69926 |
DOI: | https://doi.org/10.48718/hq32-6988 |
ISSN: | 2749-7925 |
Title Additional (English): | Gender in early childhood: Ethnographic approaches to children's experience of conflict in the first three years of life |
Series (Serial Number): | Soziale Interventionsforschung / Schriftenreihe des Zentrums für Soziale Interventionsforschung (KomSI) (12) |
Document Type: | Book (Monograph) |
Language: | German |
Year of Publication: | 2024 |
Creating Corporation: | Kompetenzzentrum Soziale Interventionsforschung (KomSI), Frankfurt University of Applied Sciences |
GND-Keyword: | Geschlechterforschung , Ethnologie , Kinderkrippe , Konflikt |
Page Number: | 19 |
Institutes: | Fachbereich 4: Soziale Arbeit und Gesundheit |
DDC classes: | Sozialwissenschaften |
Licence (German): | Urheberrechtlich geschützt |